zondag 10 augustus 2008

Kranten nemen kritiekloos bericht van 'Dokters voor Mensenrechten' Israël over

 
Verschillende kranten in Nederland en België hadden het bericht opgenomen dat Israël gewonde Fatah leden die naar Israël vluchtten, onder druk had gezet om informant te worden. Dit bericht kwam van een rapport van 'Dokters voor Mensenrechten Israël', en was slechts gebaseers op 11 Palestijnse verklaringen. In het rapport was ook een verklaring opgenomen van Israel, dat alles ontkent, en onder andere zegt:
 
Israeli government spokesman Mark Regev said the charges in the report were "ludicrous." He also criticized the report's methodology, saying the group only interviewed Palestinians whose requests to enter Israel had been refused.
[.....]
Defense Ministry spokesman Peter Lerner said interrogations were not for the purpose of recruiting collaborators but to protect Israel's security.
"We're not talking about a friendly neighbor at the moment, and there are numerous cases of those who present security threats," Lerner said. "The government has documented at least 20 cases of Palestinians who tried to abuse their medical access to carry out terrorist attacks."
Lerner said that so far this year, 14,000 Palestinians, including patients and their escorts, have entered Israel from Gaza. In all of 2007, a total of 10,000 were allowed into Israel.
 
Helaas besteedden maar weinig media serieus aandacht aan de verklaring van Israël, en werd die over het algemeen afgedaan met een zinnetje. Ook was er totaal geen aandacht voor de dubieuze reputatie van Dokters voor Mensenrechten, en het feit dat men onlangs Israël nog beschuldigde van de dood van een Palestijn die aan de grens was geweigerd, en die later springlevend bleek te zijn.
 
RP
--------

Media buy Physicians for Human Rights claims about Gaza without checking - despite their record

 
From Honest Reporting, we get the reprot below. What they failed to mention is that Physicians for Human Rights - Israel is the group that fell for the claim of the Palestinian who supposedly died because he was denied treatment. Subsequentily, he was "resurrected" - a "miracle" that is indicative of the reliability of PHR claims.
 
Many media outlets, including the BBC, Washington Post, Daily Telegraph, GuardianIndependent and AFP, have published allegations made by the NGO Physicians for Human Rights-Israel (PHR-I) that Israeli security services have pressured Palestinians seeking medical treatment outside of Gaza to become informants in violation of international law.

NGO Monitor's Gerald Steinberg takes up the issue:

Once again, unproven accusations against Israel and stripped of context made by obscure NGOs (the BBC, like other news groups, apparently did not know that PHR-I is an independent organization, and not part of the international PHR framework) were placed at the top of the news ladder. This is the power of the "halo effect", which protects NGOs that claim lofty goals (particularly if they condemn Israel) from any independent verification by journalists, diplomats and often, and academic researchers.

There are numerous problems with this report that should have given the BBC and other journalists pause, beginning with the questions of credibility and context. Human rights claims are a central part of the Arab-Israeli conflict, and have accompanied Palestinian terrorism and Israeli responses for many years....

... the "evidence" is entirely based on unverifiable claims, primarily from 11 interviewees from Gaza who allegedly asked Israel for permission to cross from the territory controlled by Hamas for medical care. Some of these Palestinians may have genuine medical needs, but others may be inventing stories that sell well in an environment that is inherently hostile to Israel.

PHR-I has issued press releases declaring a Palestinian to be dead after Israel refused to allow him to cross the border, but he turned out to be alive. And in NGO reports on Palestinian suffering, Gazans who claimed to have been denied permission to study at universities in the United States were exposed as imposters. Unless the evidence can be checked or independently verified, it should be treated with the same skepticism used by professional journalists regarding other self-serving stories.

In addition, neither the BBC nor most of the other media reports on this story stated that PHR-I is a radical political organization that uses medical and other human rights claims to promote this agenda. As detailed NGO Monitor analyses show, PHR-I, officials, who are funded by misguided European governments, frequently use the rhetoric of demonization, addressing conferences that refer to Israel as a "racist" and "apartheid" state.

Read the full article on NGO Monitor's blog. Please use this information and send your considered comments where appropriate to those media outlets that have covered this story.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen