zaterdag 19 december 2009

Eigen TV station van Fatah mislukt na half jaar


Waarom hebben politieke partijen en milities eigenlijk hun eigen TV station? En waarom kan Fatah nu het station van de Palestijnse Autoriteit gebruiken? Blijkbaar zijn TV stations in de Palestijnse gebieden niet onafhankelijk, en het is de vraag hoe lang journalisten die dat wel proberen het uithouden. Zijn er eigenlijk wel onafhankelijke TV stations? Wat zijn eigenlijk de officiële regels en wetten wat dit betreft, en genieten journalisten überhaupt enige rechtsbescherming? Over dit soort problemen en vragen lees je nooit eens een goed achtergrond artikel in bijvoorbeeld NRC Handelsblad, want daar ligt alle focus op Israelische wandaden.
 
RP
--------------

The Jerusalem Post
Dec 17, 2009 22:44 | Updated Dec 18, 2009 0:08
Lights out for Fatah station that aimed to counter Hamas
By KHALED ABU TOAMEH
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1260930892354&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull


Six months after its launching, the new satellite TV station Al-Falastiniyeh announced on Thursday that it would go off the air at the end of the month.

Meanwhile, sources in Ramallah revealed that former Fatah security commander Mohammed Dahlan is planning to open a new TV station in the West Bank.

Al-Falastiniyeh was established as a mouthpiece for Fatah and as a counterbalance to Hamas's Al-Aqsa TV network.

The Fatah Central Committee decided to shut down the station after failing to secure enough funding and due to its poor performance and infighting among the managers.

Fatah legislator Nabil Amr, a former minister of information in the Palestinian Authority who had been entrusted with overseeing the establishment of the new station, resigned a few months ago.

He was succeeded by Yahya Khalaf, another top Fatah operative, who also resigned shortly afterwards, citing lack of funding and mismanagement.

In a statement, the TV station management said that the decision to go off the air was taken for financial and technical reasons. However, it did not elaborate.

Amr said that the station's annual budget was supposed to be $7m., but the Fatah leadership managed to secure only $1.4m. to keep it running for the past six months.

Amr expressed regret over the decision to shut the Fatah station. "Instead of closing it down, it should have been developed," he said. "Fatah needs to have its own TV station, but the Fatah leadership has apparently decided to use the Palestinian Authority TV instead."

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen