vrijdag 12 februari 2010

Israel producten Centrum wint zaak om boycot Israelische producten

Nadat de organisatie Peace zover was gegaan dat het huis-aan-huis folders had bezorgd met valse beschuldigingen ten aanzien van Israel en Israelische producten heeft de organisatie Christenen Voor Israel Peace aangeklaagd bij de reclamecode commissie. CVI won, maar Peace aanvaardde de uitslag niet en ging in hoger beroep. Dat proces heeft Peace nu verloren.
Je kunt je afvragen hoe peaceful de organisatie Peace wel is door leugens rond te strooien en alleen maar boycot van Israel na te streven. Het zou een stuk peacevoller zijn als ze Palestijnse producten zouden promoten en geen haat zouden zaaien. Het posten bij winkels en klanten aanspreken met valse argumenten en het achterlaten van folders met valse beschuldigingen geeft misschien wel aan waar men echt voor staat: roddel en achterklap.
Bij veel organisaties die zeggen de Palestijnen te steunen kun je je afvragen of dat echt de motivatie is. Hun gedrag lijkt er in het merendeel van de gevallen op dat ze eerder haat zaaien tegen Israel en de kloof dieper willen maken tussen Israel en de Palestijnen. Vrede brengen ze in ieder geval niet dichterbij.
 
MS
 

 
IPC wint beroep Israëlboycot PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door de redactie   
donderdag, 11 februari 2010 07:24

De boycotcampagne van de organisatie Peace tegen producten uit de Israëlische nederzettingen was 'misleidend' en 'oneerlijk'. Ook in een politieke campagne mogen geen beweringen staan die in strijd zijn met de waarheid, besliste het College van Beroep van de Reclame Code Commissie deze week.
Peace had op grote schaal een folder verspreid die opriep tot het boycotten van producten uit Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever en de Golanhoogte. In die folder, die ook via internet werd verspreid, beweerde deze organisatie dat de verkoop van producten uit Joodse nederzettingen 'in strijd is met het internationale recht' en 'in strijd met het beleid van de Nederlandse regering en met dat van de Europese Commissie', en dat importeurs 'massale fraude plegen met valse papieren en vervalste etiketten' om deze producten toch te verkopen.

Klacht
Het in Nijkerk gevestigde Israël Producten Centrum (IPC), dat onder meer wijn en huidverzorgingsproducten uit Israël importeert en verkoopt, had vorig jaar bij de Reclame Code Commissie een klacht over deze campagne ingediend. Het IPC voelde zich door de onware beweringen en beschuldigingen van Peace in zijn goede naam aangetast en zakelijk benadeeld.  Vorig jaar juni stelde de Reclame Code Commissie het IPC in het gelijk: bovengenoemde beweringen werden als feiten gepresenteerd, terwijl zij niet waar zijn, was haar oordeel.

Peace ging tegen de beslissing in beroep. Het stelde dat de gewraakte beweringen slechts 'minder diplomatiek' waren en geoorloofd in een politieke campagne, en dat de Reclame Code Commissie niet bevoegd is zich over dergelijke zaken uit te spreken. Dit appèl heeft het College van Beroep nu op alle punten afgewezen.  Ook reclame voor denkbeelden moet zich houden aan de regels in de Nederlandse Reclame Code, aldus het College van Beroep. Peace doet met stelligheid beweringen waarvan de juistheid niet aannemelijk is. Het is onduidelijk over welke producten Peace het precies heeft, en met dit alles wordt de consument verleid tot beslissingen die hij anders niet zou nemen, aldus het college. De campagne vroeg ook om financiële steun.

'Oneerlijk'
Bovendien acht het College van Beroep de bewering dat verkoop van deze producten in strijd zou zijn met het internationaal recht  'oneerlijk'. Het college adviseert Peace om niet meer op die manier reclame te maken en gaat daarmee verder dan de Reclame Code Commissie deed.
Het gaat hier, net als bij uitspraken van de Reclame Code Commissie, om een advies. Maar bonafide media in Nederland hebben de Reclame Code onderschreven en publiceren daarom geen reclame-uitingen die daarmee strijdig zijn. De campagne had bovendien tot heel veel klachten geleid van consumenten en van adverteerders in de bladen waarin werd geadverteerd, waaronder Volkskrant Magazine, de omroepgids van de VPRO en huis aan huis-bladen.
Dit advies is een tegenvaller voor Peace en anderen die oneerlijke beweringen gebruiken als basis voor boycotcampagnes tegen producten uit Israel en/of de gebieden: ook bij het propageren van hun mening mogen zij de waarheid voortaan geen geweld meer aandoen.

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen