maandag 9 augustus 2010

Handel van Israel verlegt zich en groeit.

In Nederland maken bepaalde partijen zich sterk voor boycot van Israelische producten.

Laatste wapenfeit: koop geen Israelische dadels.

Natuurlijk slaat deze actie nergens op, want Israelische dadels zijn weliswaar heel erg lekker, maar stellen in verhouding tot de Israelische uitvoer totaal niets voor.

Het is dus meer propaganda van een bedenkelijk soort.

Maar ook Europees werken dit soort groeperingen hard om Israel te treffen.

Dat hierdoor eventueel de burgerbevolking als eerste getroffen wordt, maakt daarbij niet uit.

Zelfs het feit dat Palestijnen getroffen worden, omdat hun banen op het spel staan, wordt terzijde geschoven.

 

Er zijn echter ontwikkelingen gaande, waarop deze Israelhaters geen invloed hebben.

Grote ontwikkelingen die de handel met Europa minder prominent maken.

De handel met India en China is spectaculair gegroeid.

Daar gaat het natuurlijk niet om dadels, maar om technologie en delfstoffen.

Het blijkt dat India en China hoger zijn gekomen op de ladder van handelspartners.

Ook de export naar Amerika is weer gegroeid.

Cijfermatig daalt de handel met Nederland en Europa, maar de groei van de Israelische handel neemt alleen maar toe, zelfs met Amerika groeit de handel nog steeds.

 

Israel heeft niet geleden onder de wereldcrisis en heeft kans gezien zijn export opmerkelijk te verhogen.

De nieuwe handelspartners hebben ook niet  of niet ernstig geleden.

Met elkaar stomen ze op in de wereldeconomie.

 

MS

============

 

Y-net 9/8/10

 

2010 sees sharp rise in exports to Asia

Israel's export destinations shifting with India and China climbing to second, fifth spots after US. Increase caused by growth in mining, mineral fields

Navit Zomer

Published: 08.08.10, 07:45

Following changes in world trade blocks, Israel's export to Asian countries, particularly India and China, has significantly increased in 2010.

 

Data by the Israel Export and International Cooperation Institute indicate that the US was Israel's primary export destination in 2010's first half with $5.7 billion worth of exports. An 8% increase has been noted compared with 2009.

 

India is now ranked second with Israeli exports amounting to almost $1 billion – a 102% increase compared with 2009, when India was rated 8th among Israel's primary export destinations.

 

The increase in exports to India is due to growth in the fields of mining and minerals. China, which was previously ranked 11th among Israel's export destinations, is now rated 5th with $755 million worth of exports – a 115% increase.

 

Exports to China are mainly of the electronics, mining, minerals, and oil refinement fields.

 

Brazil, which is considered a sought after export destination, is ranked number 12 following a 62% increase of exports amounting to $417 million.

 

Shauli Katzenelson, chief economist at the Export Institute said, "This mirrors a trend we'll be witnessing in the co

ming years whereby the main potential for export expansion will be in the southeast Asian markets, predominantly India and China, as well as other economies such as South Korea."

 

Of the European countries, Britain is Israel's third largest export destination with merchandise amounting to $894 million. Holland and Germany have dropped to the 4th and 6th places, respectively.

 

Turkey, which was previously ranked 6th, slipped to the 8th spot with $638 million in exports. Despite losing its place, export to Turkey has actually grown by 21% in the first half of 2010. France and Spain are ranked at the 9th and 10th places.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten