dinsdag 19 augustus 2014

de pers bepaalt het beeld

Een krantenkop verraadt de mening van de redactie?

 

Vandaag was de 24-uurs verlenging van het 5-daagse bestand tussen Israel en Hamas.

Helaas werden er weer raketten afgeschoten uit Gaza onder andere op Be`er Sheva en daarmee werd het bestand door Hamas geschonden.

Netanjahoe besloot te reageren en voerde bombardementen uit op Gaza als reactie.

 

In die volgorde voltrokken zich de gebeurtenissen.

 

Nu de koppen in Nederlandse kranten:

Trouw:                                                Israelische-leger-voert-aanvallen-op-Gaza-uit

Volkskrant                                         Israëlische leger voert aanvallen op Gaza uit

Reformatorisch Dagblad              srael_beantwoordt_raketbeschieting_met_luchtaanval

Elsevier                                               Raketten afgevuurd op Israël tijdens bestand, overleg voorbij

NRC                                                      Staakt-het-vuren voorbij na nieuwe raketaanvallen uit Gaza

Telegraaf                                            Hamas schendt staakt-het-vuren

Algemeen Dagblad                        Israëlische leger valt aan op dag van staakt-het-vuren

Parool                                                  Israëlische leger voert aanvallen op Gaza uit

 

Als we nu naar de opmerking van Sommers in de Volkskrant van 16/8  kijken (zie het artikel “ Media gooien journalistieke halffabricaten over de heg” op dit blog van 18/8)

zien we zijn opmerking:

 

“Hoe komt het, bijvoorbeeld, dat wij (journalisten MS) menen dat we objectief zijn, terwijl het publiek daar heel anders over denkt? Laten we een hooglopend voorbeeld nemen: hoe zou het komen dat de progressieve kranten en actualiteitenrubrieken allemaal sympathiseren met de Palestijnen? Dit zal iedere journalist en zijn medium heftig ontkennen, en ik denk bovendien naar eer en geweten.”

 

En in de laatste alinea:

 

“Israël op zijn beurt is te machtig en misdraagt zich mensenrechtelijk”

 

Dan zie je wat redacties mogelijk meenemen als ze een kop bedenken, of dat ze helemaal niet meer denken en gewoon een kop van een persbureau met het bericht overnemen.

Redacties zijn gemakzuchtig en copieren veel van Reuters of ANP. De vele zelfde koppen hierboven zullen wel overgenomen zijn.

En misschien verklaart dat waarom ik tot mijn verbazing zag  dat ik bij bepaalde kranten andere koppen had verwacht.

 

Vergeet de krantenredactie vaak niet al te gemakkelijk wat een kop voor invloed op de lezer heeft?

De lezer is al op een bebaald been gezet voordat hij het artikel gelezen heeft. Israel valt aan!

Voor objectieve berichtgeving dient in de eerste plaats nagedacht te worden.

 

Tot slot valt de kop bij het AD wel heel erg negatief uit: niet overgenomen en Israel in het beklaagdenbankje.

 

MS

Opmerkingen kunnen naar waarnet.nl

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten