maandag 23 februari 2015

pers controleert zelden berichten van de Palestijnen

Nieuwste leugen van AFP:  Israel laat Gaza onder lopen.

 

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/191719#.VOsZ2V50z4Y   AFP Lies, Claims Israel 'Flooded Gaza' with Nonexistent Dam

Agence France Presse bericht dat een dorp in Gaza is overspoeld doordat Israel een dam open heeft gezet. Maar er is daar helemaal geen dam, laat staan dat Israel die open kan zetten. Al eerder heeft er zo`n onzin bericht de kranten gehaald nadat er veel regen was gevallen. Een inwoner van het dorp Al-Maghraqa, Ead Zino, weet het mooi te brengen. “Dit gebeurt ieder jaar, dit komt van Israel en dit is politiek. Het enige wat Israel wil is ons vernietigen.” Geen enkele Israelische bron werd geraadpleegd.

Onlangs publiceerde ANP een artikel dat automatisch in alle grote Nederlandse kranten kwam en waarbij de toestand in een Palestijns kamp in Syrie werd besproken. In het artikel werd er gegoocheld met het aantal Palestijnen in het kamp. Eerst gaat het over tienduizenden Palestijnen, dan zijn het er 1800 en dan 44.000. Iedereen kon bedenken dat 1800 en 44000 absoluut een groot verschil is, maar het artikel gebruikt deze getallen vrolijk door elkaar. Bovendien werd er een stukje over Gaza aan vastgeplakt, wat ook niet klopte. Er werd gesteld dat de donorconferentie  720 miljoen dollar had opgehaald, hoewel er 5,3 miljard in werkelijkheid was toegezegd. Er zou van die 720 miljoen maar 100 miljoen voor Gaza beschikbaar zijn gekomen. In werkelijkheid was van die 720 miljoen het grootste deel door de PA achtergehouden en voor eigen rekeningen, zoals de electriciteitsrekening, gebruikt, maar dat “vergat” de journalist te vermelden.  Een klacht van WAAR werd niet beantwoord.

Camera ging achter het verhaal van de overstroming aan. COGAT, de Coorninator of Government in de Trrritories, vertelde Camera dat, voordat de heftige storm en regen losbarstten, er 13 extra waterpompen vanuit Israel beschikbaar waren gesteld naast de 4 waterpompen die al in Gaza waren om de verwachte extra hoeveelheid water op te kunnen pompen. Verder verklaarde Shahaf van de Drainage Authority in de Negev, dus buiten Gaza, dat er in het zuiden naast kibboets Gyulot ( 12 mijl van Gaza af) enkel een kleine dam van 1 meter hoog is die water naar diverse reservoirs leidt, maar die niet geopend of gesloten kan worden. Helaas bericht AFP wel vaker valse berichten, zoals 3 jaar geleden over een IDF-soldaat die een Palestijnse  arbeider zou hebben overreden en dat een IAF luchtaanval een 11 jarig jongetje (Mohmoud Sadalla) zou hebben gedood terwijl in werkelijkheid dit jongetje door Hamaswapens werd gedood. Correcties kent AFP niet.

Trouw heeft net de affaire over Ramesar gehad. Hij zou geen goede bronnen voor zijn artikelen gebruiken en zomaar gegevens verzinnen. Trouw vindt dat een doodzonde. Ramesar werd op staande voet ontslagen. Maar voor ANP of AFP lijkt dit de normaalste zaak van de wereld. Hoe weet je nog of je berichtgeving kunt vertrouwen als deze valse berichten nog steeds in onze kranten verschijnen en Trouw doodleuk zegt toch van bepaalde berichten, als van het ANP, uit moet kunnen gaan?

 

MS

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen