zaterdag 18 april 2015

In de PA gaat het nog steeds om clans

Naast alle andere obstakels staan de verschillende clans eenheid van de Palestijnen in de weg.

 

De strijd in het kamp Balata bij Nabloes ging tussen leden van een onderdeel van Fatah en Abbas`eigen partij. Over die strijd vindt u hier meer. Dat er zo openlijk over deze interne strijd geschreven wordt is zeldzaam, maar wel belangrijk om de sociopolitieke dynamiek in de PA te begrijpen, zo zegt professor Mordechai Kedar van de Bar Ilan universiteit. Vaak ontgaat deze belangrijke dynamiek binnen de Palestijnse wereld de toeschouwers.  Clanleiderschap is vaker belangrijk voor bepaalde aspecten van de Palestijnse samenleving en voor de politiek dan politieke partijen of terroristische organisaties die zichzelf als militie beschouwen. Professor Dror Ze`evi van de Ben Goerion universiteit vult deze stelling aan: sommige clans vormen eigen paramilitaire groepen, die in hun gebied patrouilleren en aanvallen plegen op andere clans, die als vijandig beschouwd worden.

Sari Hanafi van de Amerikaanse universiteit in Beiroet vertelt dat clans hun eigen imam en notabelen hebben en gebruik maken van locale veiligheids leiders voor ze naar de politie stappen. Zo zijn er in de Palestijnse gebieden verschillende modaliteiten die hun macht uitoefenen, de zogenaamde wajahaa (notabelen) en muktars (sjeiks). Zij zijn belangrijk bij het oplossen van problemen en ook UNRWA en andere autoriteiten consulteren deze instanties! De officiele regering wordt eerder als vijand beschouwd bij problemen. Een ondertoon van discriminatie is hier aanwezig. Probleem voor Abbas is dat hij tot een vreemde clan hoort en geboren is buiten Judea en Samaria, maar in Gallilea en via Tunezie terugkeerde. De PLO en Abbas worden als outsiders gezien.Bij voorbeeld in 1996 was het belangrijkste punt voor de verkiezingen van het  parlement van de Palestijnse Autoriteit of iemand familie was en tot de clan behoorde. Daarbij was het onbelangrijk of er werd ingestemd met het politieke standpunt van dit familielid. Een regering van mensen uit een bekende clan is solider, maar dan heb je weer meer met corruptie te maken. Clanloyaliteit voor politieke partijen kan snel wisselen, de regerende partij is (zoals in veel Arabische landen) verdacht  en daardoor is er een grote hindernis voor democratie.

Natuurlijk kennen we veel gebieden in Afrika waar de clan bepaalt hoe je je gedraagt en voor wie je kiest, maar ook weten we dat in het Midden Oosten nog een uitgebreid systeem van clans aanwezig is en de dagelijkse praktijk bepaalt. Maar bij de Palestijnen staan we er meestal niet bij stil. Toch zou het belangrijk kunnen zijn om deze clankennis meer te betrekken bij het denken over de Palestijnse Autoriteit, omdat dan opeens duidelijker wordt waarom bepaalde maatregelen wel werken en waarom andere maatregelen niet.

 

MS

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen