dinsdag 28 april 2015

The Lancet gaat weer de fout in

De BDS-missie van The Lancet.

The Lancet is een medisch tijdschrift dat, normaal gesproken, hoogwaardige medische artikelen publiceert. In de redactie zit echter een figuur Dr Richard Horton die geobsedeerd is door haat voor Israel. Ook buiten de Lancet publiceert Horton BDS-artikelen tegen Israel in andere media. En zo publiceert dit medische tijdschrift van tijd tot tijd volslagen politiek getinte artikelen, die een tijdschrift als The Lancet onwaardig zijn. Niet alleen zijn die artikelen politiek, ze zijn anti-Israel en vol ongenuanceerde beweringen en onjuistheden. Het is een duidelijke BDS-uiting van particulieren via een tijdschrift dat hiermee zijn goede naam op het spel zet.

Ieder jaar publiceert het tijdschrift artikelen over de Palestijnse gezondheidszorg. Iets wat zeker in een medisch tijdschrift thuishoort. Maar ieder jaar monden die artikelen uit in Israel-haat door valse beschuldigingen en halve waarheden. Horton ontkent het terroristische karakter van Hamas, durft te beweren dat Gaza nooit oproept tot aanvallen op Israel en heeft nog nooit een raket op Israel gezien, hij schrijft over een totale blokkade van Gaza zonder ook Egyptische blokkade te noemen, vergeet alle patienten uit Gaza die in Israel medische hulp vonden etc.

Ook nu weer publiceert de Lancet zijn gebruikelijke BDS-politiek voor internationale maatregelen tegen Israel in plaats van medisch nieuws. Zo pleit Majdi Ashour, die een bekend BDS-aanhanger is, in The Lancet om een petitie te tekenen die gaat over de strijd tegen apartheid in Gaza al vanaf 1948 en ethnische suprematie van Israel. Hij vergeet even dat Gaza in 1948 in Egyptische handen kwam, maar nu kan hij dus schrijven dat deze misdaad al vanaf het begin van Israel tegen Gaza werd bedreven. Daarnaast mag Aed Yaghi, de president van de Palestinian Medical Relief Society (PMRS) Israel aanklagen voor het schenden van mensen rechten via collectieve bestraffing met niet-conventionele wapens tegen burgers. Nu heeft de VN al veel onderzocht, maar van dit laatste is nog nooit gewag gemaakt.

Er kan nog veel meer over de artikelen in de Lancet geschreven worden waarbij blijkt dat het niet om medische nieuws, maar om Israel-bashing gaat, waarbij allerlei figuren die berucht zijn vanwege hun gekleurde of onjuiste informatie, aan het woord komen. Er wordt wel tegen geprotesteerd, maar het blijft verbazen dat veel artsen dit tijdschrift blijven lezen. Want je kunt je afvragen hoe andere, wel medische artikelen, in dit tijdschrift terecht komen en of de informatie wel klopt als zo duidelijk de hand wordt gelicht met de waarheid in veel artikelen. Of gaat het alleen om deze politieke artikelen? Alleen daarom zouden artsen de Lancet moeten boycotten, omdat ze het tijdschrift hebben voor medische informatie en alleen daarvoor.

Inmiddels worden de protesten tegen met name Horton luider. Professor Sir Mark Pepys van University College London, heeft 396 professoren wereldwijd zo ver gekregen dat ze een klacht hebben ingediend bij de directie van Reed Elsevier, die de Lancet uitgeeft. Zij eisen excuus voor de laatste artikelen met Israel-bashing en voorkomen van verder misbruik van de Lancet. Zij dreigen met een academische boycot van Reed Elsevier ( die geeft meer dan 2000(!) wetenschappelijke tijdschriften uit) als Elsevier niet aan hun eisen tegemoet komt. Geen van deze professoren is verplicht om artikelen in te sturen of reviews van artikelen voor publicatie te schrijven in de tijdschriften van Reed Elsevier of adviezen uit te brengen. Verder hebben 150 artsen een website opgezet om dit protest te ondersteunen: concernedacademics.org.

 

MS

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen